foto znak
MUDr. Ladislav LANGNER
internista - gastroenterolog
interní ambulance
pruh
Výživové poradenství – hubnutí

Redukce váhy cerebrální edukací aneb hubněte zdravě a hravě

O hubnutí se toho už namluvilo a napsalo, a i jinak je tento problém výnosný byznys. Obchody jsou plné odlehčených light potravin a lékárny přetékají různými potravinovými doplňky, přesto však se český člověk stále víc a více zakulacuje a na pomyslném žebříčku obezity vystupuje na jedno z nejvyšších míst v Evropě. Hubnutí není jen o tom spolknout zázračnou pilulku, jedná se o celý komplex malých či větších změn našeho životního stylu.

Hubněte zdravě...

Zdravě hubnout dle mého názoru znamená shodit váhu pomalu, ale jistě a dlouhodobě. Musíte se vyhnout všem drastickým dietám nebo dietám, kde do podvědomí vstupují hysterické prvky nebo prvky davové psychózy – takové ty skupinové seance, kde dietologický guru zmanipuluje skupinku nadšenců a všichni během týdnů shazují desítky kilogramů, jsou zkázonosné, protože dlouhodobě jsou neudržitelné. Po euforii přichází vždy kompenzatorní deprese, po davovém šílenství až zpupný návrat k individualismu, navíc v době krutých hladovek je organismus nucen přejít na ten nejúspornější a nejvýkonnější metabolismus, takže při návratu k normálnímu jezení jedinec s vybičovaným metabolismem začíná enormně přibírat (organismus kumuluje zásoby ve strachu z další krize…"aby se ten můj pániček zase nezbláznil a nezačal opět hubnout") a dochází k tzv. jo-jo efektu, člověk se nakonec dostane na vyšší váhu, než před začátkem drastického hubnutí, a navíc dojde ke změně skladby tělesné hmoty, svaly jsou nahrazeny tělesným tukem. Suma sumárum nemůže být pro organismus nic škodlivějšího než takovéto nabourání metabolismu. Hubnutí tedy musí být naprosto individuální záležitost podmíněna uvědomělým rozhodnutím, kterému odborník již jenom pomáhá. Dietolog zde vede pacienta-partnera už jen po cestě, na kterou se sám a dobrovolně vydá, doprovází ho k dlouhodobému cíli, ke kterému chce sám dospět, a pomáhá povzbuzováním, vhodnou motivací a snad i dietologickými radami. Avšak záleží jen a jen na tobě samotném…

Vědecká perlička: Vápník s kolagenem jsou také zodpovědni za hubnutí či tloustnutí - dle klinických zkoušek bylo zjištěno, že vápník z vaječných skořápek a kolagen podávaný v období menopauzy zamezuje sklonu k tloustnutí. Vápník se také podílí na správné činnosti mozku, jeho nedostatek způsobuje nervozitu, podrážděnost a neklid, což jsou mimo jiné nejčastější projevy u lidí, kteří drží diety.

Rady: Před semletím skořápku umyjte od obchodního značení velikosti vejce (A,B,C..), zde se ukazuje výhoda domácího vajíčka – to je totiž neznačené, nicméně v době redukce váhy si můžete nechat o obsahu skořápky jen zdát, tedy alespoň v tom smyslu, že byste dostatečné množství uklidňujícího vápníku - skořápek - vyráběli vyjídáním vnitřků. Dá se také mlít dolomitský vápenec, z čehož si udělaly zlatý důl četné firmy s potravinovými doplňky. Osobně navrhuji mnohem levnější variantu po vzoru lizů lesní zvěře: udělejte si výlet s dětmi na blízký hrad Strečno, na památku si přivezte kus tamější skály, tu drťte nebo rovnou olizujte, po brzkém spotřebování si můžete udělat další krásný výlet na Malou Fatru. Rada nad zlato: nepoznáte-li vápenec, pak raději konzultujte s odborníky (geology), žula sice není zdraví škodlivá, nicméně je bez zdravotního přínosu a olizováním spíše udoláte jazyk… Rada pro přežití: neberte všechno úplně tak vážně a hubněte hravě…

Hubněte hravě…

V téhle uspěchané době přestáváme mít čas na hru. Pořád spěcháme, stále něco zařizujeme a sháníme, musíme mít všechno. V běhu zhltneme dvě koblihy, tři rohlíky a tabulku čokolády. Domů se přiřítíme zcela vyčerpaní a vystresovaní a začneme bezmyšlenkovitě futrovat. Není vůbec špatné jíst sladké pečivo nebo koláčky, jde o to si k tomu v klidu sednout a vychutnat si to. Nesníst toho tunu, vzít si jeden nebo dva kousky, ale s pocitem, že jsem si pochutnal. Vhodné je začít jako předkrm zeleninou (předsystit se) a stále pít, voda je základ života, tak ať teče! Stres je metla lidstva, nenechme se vymést ze svého poklidu a lehkosti bytí!


Metoda cerebrální edukace
je mým osobním uceleným pohledem na téma redukce váhy. Tento pohled vznikal za 15 let mé lékařské praxe, zásadní vliv měla atestace z gastroenterologie, která dovoluje hlouběji proniknout do procesu trávení. Na tomto pohledu se také podílela participace na dění v Lékařském gremiu Finclubu (společnost zabávající se potravinovými doplňky a zdravým životním stylem), studium četné literatury různých metod hubnutí, osobní zájem na tomto tématu a taktéž 15 let praxe a experimentů. Po této fázi jsem došel ke komplexnímu pohledu na problematiku, přičemž kladu důraz na dlouhodobé udržení shozené váhy (redukované hmotnosti), což je problém většiny diet (neudržitelnost shozené hmotnosti). Metoda se zaměřuje jak na dietní návyky, tak především na výchovu mozku, což je klíčové pro dosažení trvalého úspěchu. Samotný název "Metoda cerebrální edukace" a metoda samotná je potom mým osobním patentem.

Metoda je založena na vstupním hodinovém pohovoru s vysvětlením principů metody. Samotný pacient při ní dostane "Desatero zdravého hubnutí – metoda cerebrální edukace", v kterém jsou shrnuty základní principy, taktéž dostane inspirativní jídelníček na týden a energetické tabulky. Stanoví se také cíle, biorytmy a osobní specifika pacientovi diety (dieta je totiž naprosto individuální). Součástí I. vizity je i psychologický pohovor. Pacient je též komplexně zvážen a změřen a tyto vstupní hodnoty budou konfrontovány při výstupní vizitě. Návštěv je celkem 10. Po vstupním pohovoru jsou 2 kontroly po týdnu, 2 kontroly po 2 týdnech a potom 5 kontrol co 4 týdny, takže redukční kúra o 10-ti návštěvách trvá půl roku. Kontroly trvají cca půl hodiny, případně dle potřeby déle, slouží k zažití návyků, kontrole dodržovaných úkolů (neboť při prvním pohovoru dostane pacient i četné úkoly) a k dalšímu povzbuzení a „brain buildingu“. Po ukončení kúry se doporučují ještě další kontroly cca co 2-6 měsíců dle osobnosti pacienta.

Jelikož metoda je přece jen příliš časově náročná a v poslední době jsem v interní ambulanci více než vytížen, přestal jsem tuto službu ("provázení hubnutím") nabízet. Zájemce o hubnutí jako takové bych odkázal na www.stránky STOB (stop obezitě), kterážto organizace svým pohledem na problematiku je mi velice blízká.

"Jen ten, kdo se něčeho vzdá, může dosáhnout toho, po čem touží."

Desatero zdravého hubnutí – metoda cerebrální edukace.

1. Jezte nejméně 5x denně a to vždy ve stanovenou dobu, například v 6:00-6:30, 9:00-9:20, 12:00-12:40, 15:00-15:20, 18:00-18:30 – časy jsou individuální a záleží na biorytmu jedince, toto může dobře stanovit právě odborník. Jíst pochopitelně po menších kalorických dávkách, ze začátku celkově kolem 6000kJ/den, později možno „povolit“ na 7000-8000 kJ/den. Tělo (bohužel nikoliv mozek ?) si rychle zvykne na pravidelnost a tedy pohodu, že bude mít vždy dostatek energie ve stanovenou dobu, pak se metabolismus nestává „křečovitě“ hospodárným a nedochází ke kumulaci tuků. Sestavit samotnou dietu je pak již hračka, pokud si uvědomíme tyto zásady. V jídelníčku pak preferujeme potravu, která je kaloricky méně výživná, ale žaludek zasytí a mozek uspokojí. Je bezpodmínečně nutno se vyhnout zbytečnému přikusování mimo stanovené doby (například při televizi nebo naopak ve stresu). První týdny je dobré si vést záznamy o všem, co sním, abychom se na konci dne podivili, kolik jsme toho s prominutím sežrali. A co mě zaujme a pobaví, z toho se pak možná i poučím ? 2. Zvyšte příjem obyčejné vody nejméně na 3 litry denně. Vždyť obsah vody v lidském těle činí 60-80% a účastní se všech procesů. I když to zní jako klišé, voda je opravdu základ života. Zvláště ženy a starší lidé necítí nutnost pravidelně pít, což někdy organismus kompenzuje zvýšeným příjmem potravy, aby z ní nějakou tu vodu vydoloval nebo vymetabolizoval. Opět je dobré si vést záznam i o příjmu tekutin. Ovšem zcela se zakazuje pití slazených minerálek. Naopak se často diskutuje pití minerálek typu Magnesia, neboť je známo, že při hubnutí se zvýšeně vylučuje z organismu jak voda, tak minerály (především hořčík). Taktéž je velmi vhodný černý nebo zelený čaj, z ovocných pak jen snad šípkový. Nezapomněl bych ale na obyčejnou vodu „z vodovodu“, protože je nejpřístupnější a cenově zanedbatelná. Navíc voda na Těšínsku je jedna z nejkvalitnějších v České republice. Báchorky o škodlivosti chlóru patří do Starých pověstí dietologických, vždyť jeho obsah v pitné vodě je 1 kapka na 1000 litrů vody, což je množství asi 5-ti naplněných van. Pokud máte opravdu citlivé chuťové pohárky, pak stačí vodu nechat chvíli odstát a přidat pár kapek citrónu. Vodou si výborně zaplníte žaludek, takže nebudete mít tak velký pocit hladu, a také jí prospějete celému organismu (prevence zácpy – opět velký civilizační neduh u žen!). 3. Zvyšte podíl zeleniny a částečně i ovoce ve stravě. Spousta lidí dělá chybu v tom, že se snaží něco omezovat. Zkuste nejdříve nahradit některé jídlo zeleninou nebo ovocem. Budete překvapeni, že Vás to zasytí i osvěží. Je vhodné před každým jídlem jako předkrm mít syrovou zeleninu nebo ovoce (předsytit se). V naší kuchyni je zažitý bohužel opačný systém, zeleninový salát či ovoce ano, ale s jídlem nebo po něm. A to je špatně. Pokud se konzumuje syrová zelenina nebo ovoce před jídlem, vytvoří se v žaludku trávicí enzymy na syrovou stravu a takto se tráví i strava vařená. Tělo tímto možná přelstíte a máte větší šanci na zhubnutí. Vědci dokázali, že zelenina a ovoce denně je nejen skvělý pomocník při hubnutí, ale je vynikající jako prevence kardiovaskulárních, nádorových a gastrointestinálních onemocnění. U ovoce pozor na větší obsah cukru (hroznové víno, švestky, hrušky…) 4. Omezte smažené a pečené pokrmy na minimum. Kromě toho, že přepálené tuky mohou způsobovat rakovinu, jsou i nepřítelem hubnutí. Preferujte ryby a v nich nenasycené mastné kyseliny před tuky živočišnými. 5. Dávejte přednost rostlinným olejům. Tuk je možné dodat tělu i ve formě různých ořechů a semínek. Pozor na výrobky s 0 % tuku. Tuk byl totiž nahrazen nějakou chemickou sloučeninou, se kterou si organismus absolutně neví rady a tak je začne ukládat do tukových buněk, které jsou vždy k dispozici. Raději jezte malé množství másla než margaríny a ztužené tuky, které obsahují chemické náhražky tuků a jsou plné karcinogenů. 6. Zvyšte tělesnou aktivitu, tj. kalorický výdej. Patří neodmyslitelně do rovnice: hubnutí = snížený kalorický příjem (potrava) + zvýšený energetický výdej (pohyb). Neklaďte si vysoké cíle - jako např. od zítřka budu chodit do "fitka" nebo přihlásím se do aerobiku, budu každý večer hodinu běhat. Většinou zjistíte, že na chození do fitness centra nemáte čas ani peníze, do aerobiku zase nemáte vhodný oděv, no a běhání po večerech může být i nebezpečné. Raději začněte s malou, ale pravidelnou a jaksi principiální aktivitou, je to lepší než nic a snadněji to splníte. Určitě přestaňte používat výtah, přinejmenším se s vámi nezablokuje v mezipatře. O víkendu si místo sledování televize zajeďte na hory, přes týden pak denně 10 minut pohybu na čerstvém vzduchu nahradí nárazovou hodinu dřiny v tělocvičně. Ježdění do práce: někde se dá jezdit na kole (vzhledem k narůstajícímu provozu a absenci cyklistických stezek na Těšínsku moc nedoporučuji). Je-li pracoviště dosažitelné pěšky, pak není nad ranní procházku do práce! 7. Nedojídejte všechno, co máte na talíři. Psychologové přišli na to, že většina z nás má z dětství tento úraz. Rodiče přeživší 2.světovou válku a znající hlad nás nutili dojídat. Dnes je ovšem jiná doba, ani netušíme, jakým zlem se dopouštíme na svých dětech, když pácháme stejnou chybu jako naší rodiče. Zkuste tento podvědomý návyk z dětství překonat a naučte se něco nechávat na talíři, např. tu kousek brambory, trochu omáčky… 8. Radikálně omezte alkohol! Skoro se chce říci, omezte se jen na přípitky. Nutno si uvědomit, že alkohol se používá jako digestivum, je po něm lepší a tím bohužel „vydatnější“ trávení, ale zároveň zvyšuje chuť k jídlu. Přivíněný člověk navíc neudrží svou vůli a zpacká kolem sebe vše, co vidí. Během jednoho večera takto může zmařit svou čtrnáctidenní urputnou snahu. V neposlední řadě pak nesmíme zapomenout na energetickou hodnotu samotného alkoholu, ne neprávem se pivu říká tekutý chléb. 9. Po staletí je také osvědčený jednodenní půst o vodu a o chlebě, vzhledem k zaučování mozku se ale hodí až do pozdějších fází redukční diety, pouze pro pokročilé. Musí probíhat poklidně, pokud hlad vyvolává nervozitu, nedoporučuje se. Může naopak nabourat těžce nabitý stereotyp (pravidelnost). Prakticky se hodí pouze pro lidi, kteří tíhnou jaksi samovolně k askezi, jsou schopni se povznést nad svůj kručící žaludek, prostě nad hmotu. Tito lidé pak většinou ale nepotřebují žádné redukční diety ? 10. Chcete-li zhubnout, musíte nejdřív sami uvěřit, že to dokážete. Toto za Vás nikdo neudělá. Pamatujte: všechno je v mozku!. Pozitivní myšlení a povzbuzování sama sebe dělá divy. Jestliže se k tomu přidá i pozitivní motivace z Vašeho okolí, pak je zpola vyhráno. Ale neříkejme hop, dokud jsme nepřeskočili. Neboť „jen ten, kdo se něčeho vzdá, může dosáhnout toho, po čem touží."

MUDr. Ladislav LANGNER

Copyright © MUDr. Ladislav Langner